Tacita Dean

Canterbury Engeland 1965, woont en werkt in Berlijn

Girl Stowaway
1994
gemengde technieken
variabel
2004.TD.04

Girl Stowaway is gebaseerd op het verhaal van een meisje dat, vermomd als jongen, in 1928 als verstekeling op een groot zeilschip van Australië naar Engeland reisde. Dean vermengt in dit werk het narratief van het meisje met haar eigen verhaallijn. Ze schrijft naar aanleiding hiervan: 'Haar reis had een begin en een einde, en bestaat als een geregistreerd verloop van tijd. Mijn eigen reis heeft geen dergelijk lineair verloop. Het begon op het moment dat ik een foto van haar vond maar is daarna steeds blijven slingeren van het ene naar het andere ongeplande onderzoek, zonder duidelijk doel. Het is een duik in de geschiedenis geworden op de scheidslijn van feit en fictie. Het is een reis door een wereld van toevallige ingrepen en epische ontmoetingen. Mijn verhaal gaat over toeval en over wat uitgelokt werd en wat niet.'
Dean heeft zich voor Girl Stowaway laten leiden door toevalligheden en hetgeen dat op haar pad kwam. Toch is het resultaat een verrassend rond verhaal. Het begon met de ontdekking van een foto van Jean Jeinnie in het boek The Last of the Wind Ships. Nadat ze haar tas - inclusief foto - kwijt was geraakt op een vliegveld, simuleerde Dean een krantenartikel om ruchtbaarheid te geven aan het incident. In een tweede artikel in de stijl van een lokale krant uit 1928, kent Dean Jean Jeinnie Dublin als einddoel toe, de plaats waar haar tas na een week weer opdook. Haar onderzoek leidde haar langs auteur Jean Genet tot het scheepswrak van de Herzogin Cecilie in Starehole Bay waar de kunstenaar per ongeluk getuige in een moordonderzoek werd.
Dean noemt de krijtbordtekeningen die ze sinds 1990 bij haar films maakt ook wel 'disfunctionele storyboards'. Waar een storyboard het verloop van een verhaal inkadert, is chronologie juist hetgeen wat ontbreekt in deze tekeningen. Dean maakt ze na afloop van een film, als een soort 'post-production still'. Binnen elk beeld is een actie te vinden en het verstrijken van tijd. Haar tekenproces, met de vloeiende bewegingen van iets aanbrengen en weer weghalen, weerspiegelt de aard van de zee.