Sara van der Heide

The Theatre Of Oklahoma Presents

12 januari - 2 maart 2008

De tentoonstelling in de projectzaal is gewijd aan tekeningen en schilderijen van Sara van der Heide (1977, Ulsan, Zuid-Korea) uit de afgelopen twee jaar. Het zijn grote, kleurrijke en gelaagde doeken, die een bijna filmische ervaring willen oproepen. Fictie, actualiteit en persoonlijke verhalen komen samen in complex geconstrueerde schilderijen. De rol van de nationaliteit op de identiteit van het individu is een belangrijk thema. 
In 2006 keerde Sara van der Heide, die in Nederland is opgegroeid, voor de tweede keer terug naar haar geboorteland Korea. De schilderijen die zij na afloop van haar verblijf in Zuid-Korea maakte, vormen een reflectie op een geschiedenis en een cultuur die de hare hadden kunnen zijn, maar niet zijn geworden. Ook een raadselachtig beeld als The Folding Screen maakt deel uit van de serie. In een niet nader gedefinieerde ruimte ligt een figuur in bed omgeven door allerlei voorwerpen en met een reusachtige aap aan het voeteneind, die melancholiek op de slapende neerkijkt. Achter een breed kamerscherm doemen de schaduwen op van twee wachters. Ze geven de voorstelling iets onheilspellends, maar of ze daar werkelijk staan, of dat het om een droombeeld gaat, blijft ongewis.

In het afgelopen jaar verbleef Van der Heide met een artist in residence-beurs in New York. Ook in de werken die ze tijdens die periode in Amerika heeft geschilderd, spelen mentale beelden een belangrijke rol. In deze serie staan de zeer uiteenlopende perspectieven die het beeld van Amerika kleuren, centraal. King Kong; And The Streets Are Paved With Gold verenigt de mythische dimensies van deze reuzengorilla en de illusies van de immigrant. In Playstation; a Scene at War liggen virtuele en werkelijke oorlogsvoering in elkaars verlengde. In The Theatre Of Oklahoma wordt Karl Rossmann ten tonele gevoerd, de hoofdfiguur uit Kafka’s onvoltooide roman Amerika. Het is het verhaal van Amerika als het land van de oneindige beloftes maar ook het verhaal van de buitenstaander. Het grote doek is karakteristiek voor Van der Heide’s werkwijze. Het schilderij doet denken aan een theateraffiche. Tegelijkertijd vat het meerdere scènes uit het boek samen: Karls verleden als liftboy, maar ook het moment waarop hij zich zal aanmelden bij het theaterloket van het Theatre Of Oklahoma, dat sollicitanten werft met een uitnodigend  “All Personal Being Hired”. De dunne, vloeiende manier van schilderen roept een gevoel van tijdelijkheid op. In de transparante kleurlagen doemen nog meer vormen op, alsof een tip van de sluier wordt opgelicht. Niets is permanent, wat zichtbaar is kan zo verdwijnen of van gestalte veranderen. 
De formele en inhoudelijke gelaagdheid van de schilderijen biedt ruimte voor verschillende interpretaties. Sara van der Heide koestert die openheid; in een beeld zitten veel verhalen tegelijkertijd verborgen. 

website van de kunstenaar